tiistai 30. lokakuuta 2018

8 askelta onnellisuuteen

Viime vuonna näihin aikoihin huomasin että elämä oli yhtä suorittamista koko ajan.  Mikään homma ei edistynyt kotona ja keskeneräisyys turhautti.

Ensin vähensin eläimiä ja sitten lopulta päätin luopua niistä kokonaan (kissaa ja koiraa lukuunottamatta). Samaan aikaan kypsyi päätös blogin lopettamisesta. Ensin se tuntui aika pahalta, enkä tiennyt mihin sen kaiken vapaa-ajan käyttäisin. Huomasin että identiteettini oli rakentunut vahvasti eläintenpidon ja blogin varaan ja nyt olin tyhjän päällä.  Googletin "Miten tulla onnelliseksi?", enkä tullut kovin viisaaksi.

Tajusin että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Fyysinen ja psyykkinen puoli ovat vahvasti yhteydessä keskenään. Ihminen tarvitsee tasapainoa. Lajittelin ne kahdeksaan osa-alueeseen, joiden pitäisi olla kunnossa, jotta ihminen voi hyvin. 

Aloitan henkisestä puolesta.

1. Mikä on elämän tarkoitus?
Jokainen ihminen tarvitsee syyn miksi herätä aamulla tekemään sitä mitä tekee. Jos aamulla herää töihin, tarvitaan syy miksi herätä töihin. Lainojen maksu on aika hyvä syy, mutta tulisi miettiä myös itse työstä positiivisiä puolia, jotta sinne jaksaa kömpiä. Jos elämäntarkoitus ei ole vielä auennut kannattaa sitä miettiä. Itse mietin elämän tarkoitusta ainakin puolivuotta edellisestä tarkoituksesta luovuttuani. Minä haluan auttaa ihmisiä pääsemään kivuista eroon ilman kirurgin veistä. olen kuullut myös joidenkin asettavan taloudellisia tarkoituksia, esimerkiksi "siirryn eläkkeelle 50-vuotiaana".

2. Mikä on tavoite?
Kun tarkoitus on selvillä mieti miten pääset toteuttamaan sitä. Joillekin sopii aikataulun asettaminen mihin mennessä pääsee toteuttamaan tarkoitustaan, jotkut taas asettavat välitavoitteita. Itselläni on aika tavoite: "kolmen vuoden päästä olen valmis Kalevalainen jäsenkorjaaja", sekä välitavoitteita: "Vuoden päästä pääsen tekemään jäsenkorjauksia 3krt viikossa".
50-vuotiaana eläkkeellä haluavalle tavoite voi olla vaikkapa että "sijoitan 50te 10-vuodessa ja ostan sijoitusasunnon"

3. Millaiset arvot sinulla on?
Arvot ohjaavat sitä miten pääset oman elämän tarkoitukseen käsiksi. Eläkkeelle sijoittavalla arvot voivat olla vaikkapa "sijoitan vain eettisiin kohteisiin ja vuokraan sijoitusasuntoni vain opiskelijalle".

4. Sosiaalinen elämä
Jotta henkinen puoli voisi olla tasapainossa tarvitsee ihminen sosiaalista kanssakäymistä, siksi ei pidäkkään vähätellä perheen ja ystävien vaikutusta henkiseen hyvinvointiin. Myös työpaikan ilmapiiri vaikuttaa suuresti hyvinvointiin, sekä tietenkin harrastukset.
Vasta kun sosiaalinen ympäristö on kunnossa työympäristössä pystyy suoriutumaan hyvin ja vasta kun työympäristössäkin sosiaaliset asiat kunnossa pääsee ponnistamaan henkilökohtaiseen huippusuoritukseen.

Sitten päästäänkin fyysiseen puoleen- Jos henkinen puoli ei ole tasapainossa, ei yleensä fyysinenkään puoli ole ja toisinpäin.

Lapset nostavat tavaroita luonnostaan kyykäten.
Lasten liikkumisesta voisikin ottaa mallia.
5. Unta vähintään 8h!
Älä arvio unen vaikutusta! Ihminen tarvitsee 8 tuntia unta! Tähän monet mutisevat että heille kyllä riittää 6 tuntia unta. Höpöhöpö! Tutkitusti liian vähän nukkuvien tila vastaa 0,5-1 promillen humalatilaa. Jos haluat olla skarppina ja tehdä hyviä päätöksiä nuku vähintään 8h vuorokaudessa. Päiväunet eivät korvaa kunnon yöunia!

6. Kuntoile!
Monet jotka elävät kiireisintä aikaa töissä ja ehkä myös perhetilanteen takia sanovat etteivät ehdi kuntoilemaan. Älä kuntoile, mutta harrasta hyötyliikuntaa. Askelia pitäisi tulla vähintään 8000 päivässä, mieluummin 10 000.

7. Huolehdi kropasta

Venyttely auttaa kiputiloihin ja lisää liikkuvuutta. Muista käyttää polvia ja askella matkaa voittavasti, tällöin polvet pysyvät kunnossa. Selän kanssa huolehdi siitä että nostot tapahtuvat jaloilla, ei selällä. Kiinnitä huomiota myös istuma-asentoosi. Pidä ryhti hyvänä, se vaikuttaa hengitykseen. Hengityksellä taas on vaikutusta mielialaan.
Jos kehossa on kiputiloja, jotka eivät lähde venyttelyllä pois, käy fysioterapiassa tai Kalevalaisella jäsenkorjaajalla.

8. Ravinto
Ravinnosta monella on omat mielipiteet mikä on terveellistä ja mikä ei. Itse totean vain että valkoisen sokerin kun jättää pois ja syö paljon kasviksia pääsee jo pitkälle. Eikä D-vitamiinistä ja omega3 valmisteista ei ole haittaakaan.

Mitä mieltä olette näistä onnellisuus askeleista? Onko sulla kaikki elämän osa-alueet tasapainossa?

Muistathan seurata myös instagramissa @Tiamust 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti